Toto

Live Review: Toto

TotoLive Review: Toto @ 013, Tilburg
12 februari 2016
Tekst & Foto’s Martien Koolen

Toto’s laatste album XIV was/is een commercieel succes en ook de muziekrecensenten zijn het er over eens dat XIV echt weer eens een goed rockend Toto album is. Holy War, Orphan en Burn werden al als single uitgebracht en dit zijn vanavond voor veel toehoorders dan ook de bekendste nummers van het nieuwe album.

Vanavond staat Toto voor de 2e keer (back to back) in de 013 en van het nieuwe album staan er maar liefst zes nummers op de set list. Vervelend voor mensen die beide concerten in de 013 bezoeken is wel het feit dat de set list op beide avonden exact hetzelfde is…. Naast de zes nieuwe songs bestaat de set list verder uit klassieke Toto nummers van de albums Toto IV, Isolation, The Seventh One, Fahrenheit, Toto XX, Turn Back, Tambu en het debuutalbum dat uitgebracht werd in 1978.

TotoDe openingssong is het lekker swingende Running Out Of Time, ook het eerste nummer van XIV en dat “loopt” over in het succesvolle en overbekende I’ll Supply The Love van Toto’s eerste album. Hold The Line, ook van het debuut, is het volgende muzikale hoogtepunt en ook Georgy Porgy (opgedragen aan de overleden zanger van Earth, Wind & Fire Maurice White) blijft nog steeds een heel lekker nummer om live te horen. Bend, de bonus track op de Japanse editie van XIV, is bij veel toehoorders niet zo bekend, maar ook dit is een typische Toto klassieker in spe. Pamela, van het album The Seventh One, wordt massaal meegezongen en dan begint David Paich aan zijn, wat mij betreft overbodige, keyboard solo. Maar dat wordt gelukkig goedgemaakt door het navolgende fantastische Great Expectations, een van de beste songs van XIV.

TotoZeer opvallend en ook verrassend vind ik de Robin Trower (Jimi Hendrix kloon) cover Bridge Of Sighs; hierin gaat Steve Lukather lekker los en toont hij nog maar eens, overbodig, aan, wat voor een begenadigde gitarist hij is. Holy War en ook Orphan, de twee andere singles van XIV komen aan bod en overtuigen live wat mij betreft niet helemaal. Het super bekende Rosanna van het zeer succesvolle album IV beëindigt de reguliere set van vanavond en uiteindelijk komt de band dan nog terug voor On The Run, Goodbye Elenore en natuurlijk het onoverkomelijke Africa, dat ik toch nog steeds een lekker nummer vind.

Van mijn favoriete Toto album Kingdom Of Desire (1992) werd helaas niets gespeeld vanavond en ook ‘miste’ ik eigenlijk de superbekende meezinger Stop Loving You, maar ja, je kunt niet alles hebben, toch? Toto, vanavond o.a. bestaande uit: Steve Lukather, David Paich, Joseph Williams en Leland Sklar (bekend van o.a. Phil Collins), is nog steeds een band met fantastische, begeesterde muzikanten die instrumentaal vanavond in top vorm zijn, maar zang technisch gezien lieten Williams en Paich toch wel een paar steekjes vallen. Ook vind ik het nogal saai en gemakkelijk om op twee avonden in 013 precies dezelfde set list te spelen; deze heren zouden met hun jarenlange ervaring daar toch wel iets in kunnen variëren, niet waar?

Toto