Depeche Mode

Album Reviews: Depeche Mode en Paceshifters

Depeche Mode Depeche Mode – Spirit (Colombia/Sony Music)
Spirit is het veertiende album van Depeche Mode – al opererend sinds 1980 met de vaste kern Dave Gahan, Martin Gore en Andy Fletcher. De weg naar 2017 is bepaald niet makkelijk geweest voor de band die na de grote successen in de jaren tachtig in diepe dalen terecht kwam. Verslavingen werden bedwongen en sindsdien is de band een vaste waarde met regelmatig een nieuwe plaat. Delta Machine verscheen in 2013 en kreeg overwegend goede kritieken.

De band leek meer richting dan ooit te hebben en het songmateriaal was gewoon erg sterk. Dat schept verwachtingen voor Spirit dat – wederom in een Anton Corbijn cover en voorafgaand aan een grote wereldtournee verschijnt. De plaat werd onder productionele leiding van James Ford opgenomen in de VS. Afwisselend was Santa Barbara en New York de basis voor de opnames van Spirit.

Ford kennen we van zijn werk voor Florence and the Machine en Arctic Monkeys en die invloed laat zich horen in het werk van Depeche Mode. Scherper en met meer focus dan ooit is het een energieke plaat geworden die zich uitstekend zal lenen voor een indrukwekkend livespektakel deze zomer. Luister maar naar single Where´s The Revolution, dat al een bijzonder strijdbare band laat horen. Tekst Mania | Bert Dijkman

LIVEDATA 07/05 Ziggo Dome, Amsterdam 09/05 Sportpaleis, Antwerp

PaceshiftersPaceshifters – Waiting To Derail (Goomah)
Het power drietal uit Wijhe en Venray gaat op hun vierde album gewoon verder daar waar ze met hun vorige plaat waren gebleven. Snoeiharde rock, gedomineerd door gitaar en een superstrakke ritme sectie. Ditmaal geproduceerd door Chris “Frenchie” Smith, die we vooral kennen van …And You Will Know Us By The Trail Of Dead, maar die ook al eerder met een paar Nederlanders werkte, namelijk The Death Letters.

Waar vooral de groei inzet is de steeds sterker wordende songs, getuige de sterke eerste single Waiting To Derail en mooi opgebouwde rocksongs als My Getaway en afsluiter Boundaries. De vocalen van de gebroeders Dokman kunnen elke krachttoer aan en denderen werkelijk onvermoeibaar voort. De Paceshifters slaan niet perse nieuwe wegen in, maar weten hun herkenbare sound wel ongemeen boeiend te houden, en verliezen niets aan kracht. Tekst Mania | Jurgen Vreugdenhil

Paceshifters Live In De Winkels!
Do 23 maart 18.00 uur Concerto Amsterdam
Vr 24 maart 17.00 uur Plato Zwolle