Album Reviews: Katzenjammer en Guster

Katzenjammer - RocklandKatzenjammer – Rockland (Propellor Recordings / Munich)
Ze waren al een geheid succes op festivals en in de poppodia. Katzenjammer is dan ook een geweldige en vrolijkmakende live act dat met allerlei gekke instrumenten het podium beklimt. Zoals bijvoorbeeld een grote basgitaar met een kattengezicht erop. De Noorse dames maken grappige, aanstekelijke popliedjes die zo toegankelijk zijn dat toevallige passanten met een totaal andere muzieksmaak toch gelijk enthousiast raken en meedansen op de nummers alsof ze al jaren fan zijn.

Rockland laat die lollige kant van Katzenjammer wederom horen, maar geeft ook aan dat de vrouwen behoorlijk gegroeid zijn in het maken van serieuzere liedjes. Zo is Flash In The Dark echt een goede, tijdloze popsong met een mooi ABBA-achtig refrein. En dan komt even later nog het schitterende slotnummer Rockland: folky, gevoelig en toch nog steeds geen vreemde eend in de bijt.

Het zijn broodnodige stappen om de albums aantrekkelijker te maken. Concertkaartjes, die vliegen wel weg. Het groovy Oh My God is ongetwijfeld een nieuwe favoriet op het podium met de grappige tekst: I can’t see why he’s always on my derriere / It must be super trooper hot / But when I look behind myself in the mirror / I kinda know that it is not En verder staan er wederom ontzettend veel catchy liedjes op met veel speels geklap in de handen. Dat maakt de plaat nog steeds iets te druk om thuis vaak te gaan draaien (op feestjes na), maar Katzenjammer heeft met Rockland wel weer fantastisch songmateriaal om mee te touren. Thomas Spiekerman

Guster - EvermotionGuster – Evermotion (Ocho Mule / Nettwerk Music Group)
De Amerikaanse band Guster is al twintig jaar bezig maar van een doorbraak is het nooit gekomen. Het geheel klinkt dan ook als lekker wegluisterende pop/rockmuziek die eigenlijk nergens uit de bocht vliegt, denk aan bands als Travis en Johan maar dan toch anders en vooral Amerikaanser. Het voornaamste waar Guster in uitblinkt is degelijkheid. Nu lijkt het wat negatief dat hun muziek op het eerste gehoor wat als doorsnee en oppervlakkige popmuziek klinkt, maar schijn bedriegt, degelijkheid blijkt een groot goed. Ook op het nieuwe album Evermotion blijken de liedjes na een aantal luisterbeurten toch wel prima te zijn, en na nog wat meer luisterbeurten gaan de liedjes zich in je hoofd nestelen en zit je ineens met Doin’ It By Myself in je hoofd. Zo kom je erachter dat Evermotion toch weer een sterk popalbum is, dat nergens verrast, maar wel vol met fijne liedjes staat. Het ene liedje wat melancholisch (Kid Dreams), het andere liedje juist wat meer uptempo, zoals de catchy single Simple Machine, maar in alle gevallen melodieus, met sobere maar effectieve instrumentatie. Uitermate degelijk dus, in de positieve zin van het woord. Arnout de Vries