Warpaint

Album Reviews: Klangstof en Warpaint

KlangstofKlangstof – Close Eyes To Exit (Mind of a Genius/Warner Bros. Records Inc.)
Klangstof klinkt als een buitenlandse band, komt echter uit Nederland, maar klinkt dan weer on-Hollands goed. Voortgekomen uit een fascinatie voor Thom Yorke is de band vorig jaar opgericht door Moss-bassist Koen van de Wardt, aangevuld met drie bandleden waarvan er twee evenzo afkomstig uit Moss waren. Inmiddels is de samenstelling gewijzigd, doch Van de Wardt nog steeds de ijzersterke frontman.

Met een lichte verwijzing naar post-rock begint debuutalbum Close Eyes To Exit met het instrumentale Nintendo, waarna het filmische Sleaze en de dito titelsong de plaat op fraaie wijze continueert. Luchtige synthesizers, spannende ritmes en dynamische melodieën vormen de basis van tien bij tijd en wijle meeslepende soundscapes. Ook live heeft de band inmiddels noemenswaardige stappen gemaakt. Van een ietwat magere show op Best Kept Secret Festival in 2015 naar een sterk optreden begin dit jaar in de aanloop naar Eurosonic /Noorderslag in Groningen, recentelijk ontzaglijk aangevuld op Lowlands. In de gaten houden deze mannen! Tekst Mania | Jelle Teitsma

LIVEDATUM 12/10 Paradiso, AmsterdamWarpaintWarpaint – Heads Up (Rough Trade/Konkurrent)
Het is alweer zes jaar geleden dat de wereld voor het eerst kennis maakte met de hypnotiserende gitaarmuziek van Warpaint. Inmiddels zijn Emily Kokal, Theresa Wayman, Stella Mozgawa en Jenny Lee Lindberg graag geziene gasten op festivals en de grote clubpodia, niet in de laatste plaats vanwege hun intense liveshows.

Waar de gitaren op het titelloze tweede album al meer naar de achtergrond waren verdrongen ten faveure van elektronica, draait het op nummer drie nog veel meer om hooks en ritmes. Heads Up werd voorafgegaan door het voor Warpaintbegrippen zeer uitbundige New Song, dat leek gemaakt voor de dansvloer. R’n’b en elektro vormen ditmaal zeker zo’n belangrijke inspiratiebron als de post- en artrock van voorheen, maar dat betekent niet dat we op Heads Up een volstrekt andere band horen. Eerder is deze plaat een logisch vervolg op zijn voorganger.

De vier dames mogen dan wel graag experimenteren, het resultaat klinkt nog altijd onmiskenbaar als Warpaint en dat komt niet alleen door de inmiddels uit duizenden herkenbare bezwerende zanglijnen. Ergens werd dit album al als een post-genreplaat omschreven en daar is wel wat voor te zeggen, al zou je ook kunnen stellen dat de dames van Warpaint hun eigen genre hebben ontwikkeld. Hoe het ook zij, Heads Up is in elk geval een spannend nieuw hoofdstuk in het oeuvre van deze bijzondere band. Tekst Mania | Marco van Ravenhorst

LIVEDATUM 02/11 Paradiso, Amsterdam