Deap Vally

Album Reviews: Local Natives en Deap Vally

Local NativesLocal Natives – Sunlit Youth (Infectious/PIAS)
Local Natives, een absolute favoriet van deze recensent. Met Gorilla Manor en Hummingbird op zak werd vrijwel ieder optreden een zeer prettig voortstuwend indiepop-festijn. Ritmische kernplaten als Wide Eyes, Sun Hands en Airplanes werden moeiteloos afgewisseld met gevoelige tracks als You & I, Colombia en Mt. Washington, schitterend in eenvoud.

Sunlit Youth bouwt voorzichtig verder op beide voorgangers, maar is duidelijk meer divers en met name elektronisch van aard. Extra geknutsel, gelukkig zonder gekunsteld resultaat. Het dynamische Villainy opent het album krachtig, opgevolgd door het instrumentrijke en sterk opgebouwde Past Lives. Na het wat zwakkere Dark Days neemt het opzwepende en politiek geladen Fountain Of Youth de touwtjes in handen, aangevuld met het dansbare Masters. Met het tokkelende Jellyfish, gitaarpopliedjes Ellie Alice en Coins, het enigszins vertrouwd klinkende Mother Emanual en Psycho Lovers is het soms even zoeken naar samenhang, maar als altijd overleeft de band het. Ruimschoots. Als altijd. Een moeilijke, maar mooie derde! Tekst Mania | Jelle Teitsma

LIVEDATA 12/11 Koninklijk Circus, Brussel 13/11 Paradiso, AmsterdamDeap VallyDeap Valley – Femejism (Cooking Vinyl/V2 Benelux)
Deap Valley is een Amerikaans duo uit Los Angeles, toe aan hun tweede album. Zangeres en gitariste Lindsey Troy en drumster Julie Edwards maken een bijzonder leuke vorm van alternatieve rock. Qua geluid ergens tussen Pixies en Girlschool en aardige herrie. Maar heel aanstekelijk en de productie, die ze zelf deden samen met Yeah Yeah Yeah-gitarist Nick Zinner is vol en mooi.

Tussen het krijgen van kinderen en het maken van albums werd er getoerd en ze zijn goed op elkaar ingespeeld. Ze toerden met Marilyn Manson, Queens Of The Stone Age en Band Of Skulls, niet de minsten. Bijzonder leuk album. Tekst Mania | Erik Mundt

LIVEDATA 23/09 VK, Brussel 26/09 Paradiso, Amsterdam