Black Stone Cherry

Album Reviews: The Boxer Rebellion en Black Stone Cherry

The Boxer Rebellion - Ocean by OceanThe Boxer Rebellion – Ocean By Ocean (Absentee/Kobalt/V2)
Langzaam maar zeker heeft The Boxer Rebellion zich een uniek geluid eigen gemaakt. Sterk sferische songs, opgebouwd rond een opmerkelijk warm synthesizergeluid, met daar waar nodig wat gitaar accenten. Grootste troef is, en blijft ook op dit nieuwe album, de stem van de geboren Amerikaan Nathan Nicholson. Eerste single Keep me Close beloofde al dat de weg die met het voorgaande album Promises is ingeslagen vervolgd wordt.

De combinatie tussen pop, wave en gitaar neigt misschien iets meer dan voorheen naar de tweede term van dat rijtje, maar dat mag opgevat worden als een verrijking. Dat blijkt ook uit de rest van dit album, en wel meteen bij opener Weapon, met zijn ‘80’s synth deuntje, en vervolgens uit prijsnummer Big Ideas, prachtig opgebouwd tot een steeds steviger geluidsmuur, waartegen Richardson voluit mag gaan. Een meer dan waardige opvolger, waarop The Boxer Rebellion zich ontpopt als een band die niet zwelgt in het succes, maar zich gestaag door ontwikkelt. Tekst Mania | Jurgen Vreugdenhil

LIVEDATA 09/05 Paradiso Noord @ Tolhuistuin, Amsterdam 10/05 Effenaar, Eindhoven 03/06 Vestrock, Hulst 15-17/07 Welcome To The Village, Leeuwarden 27/09 Paradiso, Amsterdam 28/09 Paard van Troje, Den Haag 29/09 Doornroosje, Nijmegen 30/09 de Oosterpoort, GroningenBlack Stone CherryBlack Stone Cherry – Kentucky (Mascot Records)
De vijfde langspeler van het Amerikaanse hardrock viertal. Voorganger Magic Mountain verscheen nog maar kort geleden in 2014. Black Stone Cherry betrad voor het eerst een podium in 2001 in Edmonton, Kentucky. Het optreden was lokaal en zeer waarschijnlijk voor een kleine schare fans bestaande uit familieleden en vriendinnen. Tegenwoordig verkoopt Black Stone Cherry de meeste zalen van een tournee in Europa uit. Logisch voor een groep die altijd hard werkt, blues en rock in whisky drenkt en zorgt voor een opwindend avondje uit.

Kentucky is een langspeler die niet verrast, maar op precies de juiste momenten het Zwitserleven gevoel bij de luisteraar opwekt. De muziek is af en toe moddervet, nodigt heel vaak uit om met de luchtgitaar mee te spelen en kent geen zwakke momenten. Twaalf eigen nummers en een zeer goed gekozen cover op deze vijfde langspeler. War, het in 1969 door Norman Whitfield en Barrett Strong geschreven nummer tegen de oorlog in Vietnam, werd aanvankelijk opgenomen door The Temptations. Edwin Starr zong het nummer een jaar later naar de top van elke hitlijst. Het nummer zit Black Stone Cherry als een passende jas. Het zijn vanaf de eerste seconden heerlijke akkoorden en bekende teksten. Opgeteld levert dat een uitnodiging voor de dansvloer op die niet kan worden afgeslagen. Het nummer zal bij elk concert van de groep een zwetende uitsmijter zijn.

De twaalf nummers van de groep zelf krijgen na herhaaldelijk draaien dezelfde aantrekkingskracht. Singel The Way Of The Future behaalde al mooie plekken in diverse speellijsten. Black Stone Cherry musiceert op een mooi moment in een succesvolle carrière. Kentucky is een opnieuw mooi visitekaartje. Jaks Schuit