Underworld

Album Reviews: Underworld en Weezer

UnderworldUnderworld – Barbara Barbara, We Face A Shining Future (Caroline)
Waar fans van Underworld eind 2015 hun pulserende harten konden ophalen bij de noemenswaardige re-issue van bazenalbum Second Toughest In The Infants, daar keren Karl Hyde en Rick Smith enkele maanden later terug met nieuw materiaal. Zes jaar na Barking is daar plots Barbara Barbara, We Face A Shining Future.

“Life is a touch. Everything is golden”, aldus Karl Hyde op de schurende opener I Exhale. Middels negen tracks en zo’n vijftig minuten aan materiaal blijkt dat de oude rotten hun gerenommeerde oeuvre al beukend en golvend op een meeslepende wijze verder gestalte geven. Het ijzersterke If Rah wordt na I Exhale opgevolgd door het donkere Low Burn, waarna het instrumentale, uitheems klinkende Santiago Cuatro de plaat subtiel aan het tweede deel laat beginnen, welke na Motorhome, Ova Nova en Nylon String middels een orkaan aan diverse geluiden wordt afgesloten met het grootse Shining Future Part I en II. Nieuw album, tour door Europa, geboekte festivals: 2016 wordt hun jaar. Zonder twijfel. Tekst Mania | Jelle Teitsma

LIVEDATA 30/03 Koninklijk Circus, Brussel (Sold Out) 31/03 Paradiso, Amsterdam (Sold Out) 17/06 We Are Electric Festival, EerselWeezer - WeezerWeezer – Weezer / White Album (Warner)
Het is alweer meer dan twintig jaar geleden dat Weezer debuteerde met een titelloze plaat die uiterst invloedrijk zou blijken. Toen de band na het al even belangrijke Pinkerton van de radar was verdwenen, luidde een nieuw titelloos album in 2001 een overrompelende comeback in. Die plaat stond direct bekend als Green Album, wat als gevolg had dat het debuut vanwege de blauwe hoes nu Blue Album wordt genoemd. Een paar platen later vond Weezer zichzelf opnieuw uit op Red Album, en dus is het wel toepasselijk dat deze tiende de titel White Album heeft meegekregen.

Overigens noemt frontman Rivers Cuomo het zelf een strandplaat en daar zit wel wat in, want tien nummers lang knalt de zomer uit de speakers. Weinig experimenten deze keer, maar een uiterst geïnspireerd klinkende band die behoorlijk succesvol teruggrijpt op de ingrediënten die de eerste vier platen zo onweerstaanbaar maakten. Een plaat om erg vrolijk van te worden. Tekst Mania | Marco van Ravenhorst

LIVEDATUM 08/04 Heineken Music Hall, Amsterdam