Album Reviews: While She Sleeps en Pond

While She Sleeps - BrainwashedWhile She Sleeps – Brainwashed (Search And Destroy/Sony Music)
Zwaar, loodzwaar. Zo is de muziek van While She Sleeps te omschrijven. ‘Metallic hardcore,’ noemen de Britten het. Muziek waarbij de stembanden continue op de proef worden gesteld en akkoorden worden aangeslagen tot de vingers bloeden. Muziek die vaak het etiket voor de liefhebber opgeplakt krijgt. While She Sleeps zou tekort worden gedaan met slechts dat etiket. De groep werd in 2006 opgericht, debuteerde in 2012 met This Is The Six en opvolger Brainwashed liet wat lang op zich wachten door – inderdaad! – problemen met de stembanden van zanger Lawrence Taylor.
Op Brainwashed is te horen dat de problemen overwonnen zijn en de groep klaar is om de nieuwe nummers ye laten horen. Op Brainwashed is de frustratie van het wachten te horen. Our Legacy en Torment lijken te verhalen over de pauze die de groep moest doorstaan, Four Walls is het verhaal over de gevangenschap van een groep niet de vrijheid te hebben om op de podia te kunnen staan. De muziek op Brainwashed is zwaar, loodzwaar. Onder het gitaargeweld broeit de melodie, bloeit de muzikale riff waardoor het voor de luisteraar heerlijk headbangen is. Twaalf nummers op deze release. Bijna vijftig minuten muziek. Niet voor elk moment van de dag. Al zal de liefhebber van While She Sleeps daar waarschijnlijk anders over denken. Jaks Schuit

LIVEDATA 01/05 Groezrock, Meerhout 21/08 Lowlands, BiddinghuizenPond - Man It Feels Like Space AgainPond – Man It Feels Like Space Again (Universal / Caroline Records)
Bij het horen van de naam Kevin Parker gaan alle psychedelische alarmbellen direct af. Want als er iemand verantwoordelijk mag worden gehouden voor de revival van spacey en holocene rock is het de Tame Imapala-frontman wel. Bij Pond speelt hij drums en doet de mix. Dat is te horen, maar met de composities heeft hij zich zo te horen niet te veel bemoeid. En dat is toch wel jammer, want dat is nou net het zwakke punt van deze band. Pond roept bij vlagen een heerlijk niets-aan-de-hand-doe-mij-er-nog-maar-eentje-gevoel op, maar naar de kop en de staart van de liedjes kun je blijven zoeken. Ook zijn de songs wel erg gevarieerd. Zit je net lekker weg te dromen naar het beloofde land op songs als Holding Out For You, wordt er plots een hardrockgroove ingeknald met Zond. Nee, laten we Pond alsjeblieft niet vergelijken met Tame Impala. Dat is van een totaal andere orde. Toch blijft er genoeg te genieten over. Zet Sitting Op On Our Crane op en de blikjes bier komen al bijna naar je toe gewandeld. Perfecte zomeravondmuziek! Milo Lambers

LIVEDATUM 21-22-23/08 Lowlands, Biddinghuizen