Gegarandeerde airplay, opgenomen worden in de Spotify Playlist en de kans voor een band om hun fanbase uit te breiden met Pinguïns die hen nog niet kennen. Maar ook nieuwe artiesten én nieuwe muziek ontdekken. Dat is de 2 Minuten Show.
Vandaag tussen vanaf 20:00 uur hoor je de volgende artiesten 2 minuten voorbij komen:
Luister al deze artiesten non-stop, 24/7 op onze stream Pinguin Showcase.
Stemmen op je favoriet kan de hele week via https://pinguinradio.com/two-minutes-show. Wil je met je band zelf ook meedoen en ervoor zorgen dat jouw track airplay krijgt op Pinguin Radio? Upload je track hier!
LesImprimés mag dan een nieuwe naam zijn, de man achter deze Noorse soul/pop band, Morten Martens, maakt al tientallen jaren platen, won in 2006 een Spellemann Award (ook bekend als de Noorse Grammy) voor het produceren van een hiphopalbum en kreeg nominaties voor drie andere genres. Bovendien bespeelt hij bijna elk instrument op het aanstaand debuutalbum “Rêverie” en verzorgt de productie plus het arrangeren. Martens nam al voor covid afstand van een ‘ingehuurd wapen’ zijn in de tourscene, waarna hij op natuurlijke wijze meer studiowerk ging doen, maar het was pas toen de pandemie de wereld stil legde dat hij echt de tijd kon vinden om zich op LesImprimés te concentreren.
“Het is soulmuziek, maar ik heb niet bepaald de soulstem“, legt Morten nederig uit. “Maar ik doe het op mijn eigen manier, op een manier die van mij is.” Het was een spannende periode, langzaamaan verzamelde hij spullen, bracht meer tijd door achter de knoppen en bouwde zijn eigen studio op het eiland Odderøya en verdiende hij zijn brood met het spelen met en opnemen van andermans muziek. Zoals het verhaal gaat, zou hij na afloop van die sessies tot in de kleine uurtjes aan zijn eigen project werken. Uit deze nachtelijke sessies werd LesImprimés geboren en begon Rêverie vorm te krijgen.
Na eerdere singles “Love & Flowers“, “If I” en “I’ll Never Leave“, belijdt Martens met “Still Here” zijn veerkracht door de wendingen van het leven met de zware downbeat die autoruiten zal doen trillen en zou zijn mannetje kunnen staan naast een productie van Dr. Dre. De hiphop achtergrond gaat niet verloren, dit keer met nog meer soul.
Zondagochtend van 10 tot 12 ga je in chillmodus met Tender. Rick Hovens presenteert indiefolk, singer/songwriters, anderstalige indie en meer rustgevende muziek voor bij je croissant, cappuccino of brunch. Luisteren dus naar Tender! Reacties en suggesties voor het programma kunnen ook gemaild worden naar tender@rickhovens.nl.
Pinguin Radio is een onderdeel rijker, PenguinArtists.com. Een muziekplatform voor nationale en internationale muzikanten, artiesten, acts, singer/songwriters, producers en andere muzikale gezelschappen. Kijk vooral even rond, meld je aan, “clap” voor acts en volg je favoriete artiesten via pinguinradio.com.
Luister al deze artiesten non-stop, 24/7 op onze stream Pinguin Showcase.
Elke zaterdagavond draaien we een greep penguins uit deze pool. Vandaag tussen 20:00 en 21:00 uur hoor je de volgende artiesten van het platform penguinartists.com:
Op 15 september komt Vagabon met haar nieuwe, derde album Sorry I Haven’t Called. Je kent de Kameroens-Amerikaanse singer/songwriter misschien nog van het nummer Don’t Do It (een cover van Sharon Van Etten) waarop ze samenwerkt met Courtney Barnett.
Laetitia Tamko, zoals ze eigenlijk heet, maakt hele andere muziek dan Courtney. Vagabon is en multi-instrumentaliste/producer meer in het spectrum van electro -en artpop. Op de derde single Do Your Worst verkent ze dance. Het nummer is bedacht op het platteland van Duitsland, niet in de Berlijnse clubs wat zomaar had gekund, met producer Teo Halm (SZA, Rosalía, FKA Twigs). Na een jaar terug te zijn in NYC heeft Rostam (van Vampire Weekend) het nummer afgeproduceerd.
LIVEDATA als voorprogramma van Weyes Blood
November 7 – Utrecht, NL – TivoliVredenburg – Grote Zaal November 9 – Antwerp, BE – De Roma
The Bug Club, de driekoppige garageband uit Wales, is terug van nooit weggeweest. In dit geval verre van een overdrijving, want sinds de release van het alom bejubelde debuutalbum Green Dream in F# leek de band niet te stoppen – in alle opzichten.
In Nederland was The Bug Club de grote ontdekking op Left of the Dial in Rotterdam, in Groningen verantwoordelijk voor de langste rij op ESNS, werden bekroond met vier sterren in de Volkskrant voor de ‘veertien liedjes in dertig minuten, het één nog frisser van de lever dan het andere’, terwijl ze in Londen rockten in het voorprogramma van Pavement en een monstertour de band van Inverness tot Parijs en van Nijmegen tot Brooklyn bracht. Je kende ze natuurlijk al in najaar 2021 met IJsbreker My Baby Loves Rock & Roll Music. Nog meer radiosingles volgde waaronder de huidige Graadmeter-hit Out In The Streets. Dit alles remde de productiviteit niet, want er verscheen een live-album, een EP én werkte de band aan het tweede studioalbum. Een dubbelalbum geworden maar liefst – ‘Rare Birds: Hour of Song’. De eerste single is nu uit ‘Short And Round’.
Rare Birds: Hour of Song telt 47 liedjes, waaronder 23 ‘Cutler-esque spoken-word tracks’. In anderhalf uur vertelt de band een surrealistisch verhaal, verweven met de inmiddels kenmerkende geestige en strakke liedjes van The Bug Club. Het vinyl verschijnt met een 32-pagina tellend geïllustreerd boek. Rond de release van het album (20 oktober) tourt de band door Europa, VK, VS en Canada – Voorafgaand aan de release is de band in Nederland en België te zien in Rotown, Paradiso, EKKO, KulturA en Trix, maar ook op festivals als Paard van Stal, Bruis, Misty Fields en Into The Great Wide Open.
Zanger en gitarist Sam Willmett legt uit: “Alle nummers zijn geschreven in onze zomervakantie voordat we vorig jaar op tournee gingen met Green Dream in F♯. We schreven elke dag dat we thuis waren, meestal in de tuin. Dat is waarschijnlijk de reden waarom het vaag over vogels gaat.”
Het is één groot verhaal. Eerste single ‘Short and Round’ is The BugClub op hun speelst en doet denken aan The Soft Boys, The Kinks en – niet voor het eerst – als The Moldy Peaches en The Modern Lovers.
Hoe dan ook. De voorgaande releases van The BugClub, met hun sardonische en surrealistische humor, vol met klinkende riffs en een duidelijke obsessie voor de ruimte – waren slechts een aanloop. Met Rare Birds: Hour of Song. hebben Sam, Tilly en Dan hun horizon nog verder verbreed; vol met garagerock, poëzie, onzin, woordspelingen, gevoeligheden en opgestoken middelvingers. Alsof Ivor Cutler komt buurten bij Gordon Gano en Kimya Dawson in een twee-onder-een-kap in Caldicot.
TOUR DATA
Augustus
31 – Utrecht, NL, Ekko
September
1 – Den Haag, NL, Paard Van Stal Festival
2 – Maastricht, NL, Bruis Festival
3 – Vlieland, NL, Into The Great Wide Open
5 – Rotterdam, NL, Rotown
6 – Liége, BE, KulturA
7 – Antwerp, BE, Trix Bar
8 – Asten, NL, Misty Fields Festival
John Dwyer is de voorman en enige vast lid van Osees (voorheen Thee Oh Sees, Oh Sees, The Ohsees, OCS, enz, etc), een band die regelmatig van bezetting wisselt en al actief is sinds 1997. Een tijd lang paste Dwyer na iedere wisseling ook de bandnaam aan, maar waarschijnlijk vindt hij dat nu zelf ook te ingewikkeld worden.
Op 18 augustus verschijnt een nieuw album van de rammelrockers uit Los Angeles, daarvan draaiden we eerder al titeltrack en leadsingle Intercepted Message. De tweede single Goon (vrij vertaald domkop) is deze week de Breekijzer; in 2 minuten (jammer dat-ie maar zo kort is..) pushed, lift en pressed de band allerlei heavy genres de gym in. Psych rock, hair metal, synthpunk. De Osees doen het allemaal. De clip is net zo krachtig als de track. Er is trouwens alweer een nieuwe single uit, Stunner, maar die is wat meer synths gedreven dus wat minder On The Rocks.
Op 16 augustus speelt Osees in de Maassilo in Rotterdam. Op 19 augustus is Pukkelpop in België aan de beurt. We zien geen Lowlands op het tourschema staan. Gemiste kans.
Het verbaasde ons inderdaad ook dat Royel Otis nog geen IJsbreker op hun c.v. heeft staan. Wel was Oysters In My Pocket natuurlijk een dikke Graadmeterhit (en Popwarmer) en stond ook Going Kokomo dit jaar al flink op de playlist. De sound van de band uit Sydney vonden we voor IJsbreker net wat te lichtjes, maar Adored brengt daar een lichte verandering in. Nog steeds die super aanstekelijke gitaarpop die je gewend bent van Royel Maddell en Otis Pavlovic, maar het duo klinkt nu dreigender en urgenter met stuwende instrumentatie. En door de productie. We hebben hier namelijk te maken met anno 2023 de belangrijkste alternative producer Dan Carey; de man achter het hippe Speedy Wunderground label (Black Midi, Squid), producer van Fontaines D.C. en Wet Leg en hij heeft ook zijn eigen band Miss Tiny.
Royel Otis is te zien op 18 augustus op Pukkelpop. 20 augustus in Paradiso. 19 augustus Lowlands zou nog leuk zijn…? We noteren een invaller in ieder geval.
Dagelijks houdt de muziekredactie van Pinguin Radio nieuwe releases in de gaten. Die komen terecht in onze playlists op Spotify en op onze streams. Hieronder een overzicht van de nieuwe toevoegingen op Pinguin Indie, Pinguin On The Rocks, Pinguin Pop en Pinguin Pluche.
Zo! Dat zijn nogal wat namen. Een supergroep lijkt in de maak met de nieuwe single Los Angeles. Achter het collectief schuilen twee legendarische drummers; Lol Torhurst van The Cure en Peter “Budgie” Clark van Siouxsie and the Banshees. Jacknife Lee is de producer, niet de minste. Hij zat achter de knoppen bij o.a. R.E.M., Snow Patrol, Editors, U2, Bloc Party en Weezer. Op 3 november komt er een album, leadsingle en titeltrack is Los Angeles waarop wordt samengewerkt met James Murphy oftewel LCD Soundsystem.
Een punky track (logisch, want de drummers hebben samen een podcast over postpunk) met uiteraard veel percussie en dikke synths (welkom LCD SS). De track is licht neurotisch en werkt naar een hypnotiserende climax toe in een track van ruim zes minuten.
We zijn zeer benieuwd naar het gehele album want de coryfeeën hebben meerdere interessante namen aan zich weten te koppelen; The Edge (U2), Bobby Gillespie (Primal Scream), Isaac Brock (Modest Mouse), Arrow de Wilde (Starcrawler) en Mark Bowen (IDLES).